Sunday, July 11, 2010

Muflis...

salam alaik..

Sedikit perkongsian dari ana tuk sidang pembaca yg di rahmati Allah sekalian mengenai tajuk muflis..ana tidak ingat tentang sepotong hadis dr Nabi s.a.w yg membicarakan ttg muflis seorang hamba di hadapan Allah kelak.

Ana tertarik dgn mafhum hadis tersebut dari Ustaz Zamri di TV 9..time 2 dlm rancangan "Tanyalah Ustaz.."..best jugak dpt dgr ustaz zamri bg tazkirah siaran ulangan jam 11.30mlm..

apa yg ana ingat dr tazkirah ustaz...Muflis seorang hamba ini bererti hamba yg sudah tidak apa2 lagi tuk di jdkan bekal sbg syarat utk dia diterima mendiami syurga Allah taala kelak..Kenapa ye shbt2 budiman sekalian..?

Kita sbg hamba dlm hidup kita pasti telah menunaikan tuntutan2 wajib yg Allah suruh kita buat..spt solat,puasa,menghormati org tua,jihad dan bnyk lagi.. di hadapan allah nanti sume amalan ini akan dipersembahkan pd kita kan?bukan ke bnyk pahala yg kita dpt beserta amalan2 sunat kita yg lain...?Insyaallah mudah2 an Allah terima dan merahmati lita..namun,apa yg muflisnya kita?

sidang pembaca sekalian..

Masih inagtkah kita bahawa dlm aspek perhubungan manusia kita dibahagikan kpd 3 bahgian:
1) Hubungan manusia dengan Allah
2)Hubungan manusia sesama manusia
3) Hubugan manusia sesama makhluk yg lain di muka bumi ini spt haiwan,tumbuh2an dan sbgnya

Oleh itu, hubungan kita dengan Allah telah selesai dlm erti kata kewajipan yg dituntut untk kita laksanakan..Namun,bagaimana pula hubungan kita sesama manusia??Kita mencaci saudara seislam kita,kita mengumpat,memfitnah,berhutang smpi x bayar,sombong dan macam2 lagi perbuatan yg tidak wajar kita lakukan pd manusia lain..begitu juga hubungan sesama mkhluk allah yg lain...

Jdnya,muflis yg di maksudkan di sini adalah berkaitan dengan amalan2 pahala yg telah kita lakukan sewaktu di dunia ini utk kita jdkan bekal di akhirat kelak terpaksa di gadaikan sedikit demi sedikit.semuanya adalah utk menghapus dosa2 kita terhadp mereka yg telah kita sakiti,kita umpati dan mcm2 lagi..bayangkan pahala kita soalt,puasa,berjihad habis digadai kerana dosa2 kita...jd,apa yg tinggal pd kita..???sungguh.muflislah kita..musflislah kita tanpa kita sedari..

Kesimpulannya di sini,sama2lah kita jg hubngan sesama kita manusia..dosa yg kecil jgn dilakukan apatah lagi nak lakukan dosa besar..Bimbang muflis kita di hadapan allah kelak...

**nahfazillahayahfazna**

No comments:

Post a Comment

Pages

**sEinDaH wARdAh**